top of page

tors 06 feb.

|

Vasagatan 11

Behavioural Analytics för bättre affärsbeslut

Den 6:e kommer Per Håkansson från Cubean till oss för att berätta om hur Behavioural Analytics i kombination med transaktionsdata kan användas för att ge bättre affärsbeslut

Registrering är stängd
Se andra evenemang
Behavioural Analytics för bättre affärsbeslut
Behavioural Analytics för bättre affärsbeslut

Tid och plats

06 feb. 2020 16:30 – 17:15

Vasagatan 11, Vasagatan 11, Stockholm, Sverige 1:a Våningen (Kantar)

Om evenemanget

Topics:

1. Vad är Behavioural Analytics?

2. Hur relaterar sig approachen till andra typer av undersökningar?

3. Behavioural Analytics och Transaktionsdata

4. Hur kan approachen användas för att ge bättre affärsbeslut?

  

Kort om Per Håkansson från Cubean

Ekonomie doktor från HHS. 

Forskat på Centrum för Konsumentmarknadsföring kring varumärken, kundbeteende och kvittodatanalys.

Managementkonsult sedan 1999 med stor erfarenhet från ett antal olika länder och industrier.

 

Kort om Cubean

Grunden för cubeans metodologi utvecklades under 1990-talet på Fonden för Handels- och Distributionsforskning vid Handelshögskolan i Stockholm. Den centrala tanken i approachen var att analysera kvittodata som elektroniska spegelbilder av de “inköpskorgar” som kunden plockade ihop från butikens sortiment; produkter/tjänster köps i kombinationer, inte separat. 

Genom att förstå hur kunden skapar dessa korgar, skapas en rad insikter kring faktiskt kundbeteende och de sanna relationerna mellan produkter och tjänster i sortimentet; vilka beteenden driver lönsam försäljning, hur kannibaliserar produkter på varandra, vad är de faktiska effekterna av olika marknadsföringsåtgärder, vilka produkter/varumärken/kategorier driver olika typen av beteenden, och vilka är kunderna bakom dessa beteenden?

I ett pågående samarbete med forskare från Handelshögskolan har cubean nu tagit denna metodologi ett steg längre genom att utveckla ett batteri av analyser tillsammans med visuella representationer av kvittodata som gör det möjligt att följa kundernas faktiska on- och offlinebeteenden och därmed också direkt mäta effekterna av förändringar i olika marknadsparametrar: pris, promotion, produkter/tjänster och distribution.

Dela detta evenemang

bottom of page